Tuesday, September 7, 2010

SAHAM WAKAF



Saham Wakaf diwujudkan adalah bertujuan untuk menggalakkan umat islam untuk mengamalkan ibadah berwakaf. Merupakan satu skim saham yang ditawarkan oleh Majlis Agama Islam Negeri Johor dengan nilai minimum RM 10 seunit untuk dimiliki oleh umat islam dan mewakafkan saham tersebut kepada Majlis Agama Islam Negeri Johor dengan tujuan manfaatnya diberikan kepada umat islam.

Skim ini dilancarkan berasaskan kepada penghayatan terhadap sabda Rasullulah s.a.w yang bermaksud:

“ Apabila matinya seseorang anak Adam itu maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu SEDEKAH JARIAH (WAKAF), ILMU YANG DIMANFAATKANNYA dan ANAK YANG SOLEH yang sentiasa mendoakan kepada kedua ibubapanya." (Hadis Riwayat Muslim )

Dengan skim ini berwakaf tidak hanya dilakukan oleh individu tertentu yang mempunyai harta dan kemampuan kewangan sahaja. Malah sesiapa sahaja boleh melakukan ibadah wakaf dengan nilai RM10 bagi satu unit saham.

Antara kelebihan membeli saham wakaf melalui e-wakafjohor.gov.my:

1. Nilai minimum RM10 seunit.
2. Saham boleh dibeli untuk diri sendiri, untuk keluarga, saudara mara atau individu yang telah meninggal dunia.
3. Kemudahan pembayaran yang berintegrasi dengan kebanyakkan bank yang menyediakan sistem perbankan online. (Financial Process Exchange -FPX).
4. Pewakaf mempunyai akaun di e-wakafjohor.gov.my untuk melihat jumlah saham yang telah dibeli dan pewakaf juga boleh menambah jumlah saham yang dibeli menggunakan akaun yang sama di semua kaunter Pejabat Agama Majlis Agama Islam Negeri Johor.
5. Resit dah Hujah Wakaf akan diposkan ke alamat yang didaftarkan dalam tempoh 3 hingga 7 hari waktu bekerja.
6. Resit Saham Wakaf Majlis Agama Islam Negeri Johor adalah sah untuk pelepasan cukai pendapatan. PENGECUALIAN CUKAI PENDAPATAN (no.Rujukan: JHDN.01/35/42/51/179-93-97).
7. Insya'ALLAH akan mendapat RAHMAT ALLAH S.W.T.

http://www.e-wakafjohor.gov.my/

0 comments:

 

PAUTAN MINI




 

KOKURIKULUM

SOCUT PERAK SCOUT MALAYSIA PUTERI ISLAM PBSM KRS

Recommended Gadget

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

Followers

About Me

Abu Ruqaiyah, Tn. Hj. Mohamad Sahrin Bin Kadmo. Salah seorang pereka elaporan program j-QAF untuk kegunaan pihak Sekolah, PPD, JPN & BPK.