Monday, October 19, 2009

Poligami Bukan Hanya Berkongsi Kasih!

Minggu ini kita di paparkan dengan berita Global Ikhwan Sdn. Bhd telah melancarkan kelab poligami. Objekti utama penubuhan kelab ini adalah sebagai usaha untuk mendedahkan kepada masyarakat bahawa berpoligami adalah sesuatu yang indah dan mengelakkan daripada berlakunya perzinaan.

Apa yang perlu kita ingat ialah poligami adalah merupakan sesuatu yang dibenarkan dalam Islam. Malah ianya di telah disyariatkan sebagai salah satu jalan keluar bagi terhadap masalah yang dihadapi dalam masyarakat. Hikmah pensyariatan poligami sudah banyak dibincangkan oleh pelbagai pihak.


Masyarakat Islam di Malaysia telah menghadapi banyak cabaran yang kadang-kadang dilihat semakin mencengkam dan buntu cara penyelesaiannya. Masalah Ibu tunggal, Anak dara lanjut usia, anak-anak terbiar, gejala bohjan bohsia dan pelbagai lagi masalah akhlak. Maka banyaklah cadangan cara penyelesaian yang dicadangkan dan dipraktikkan tetapi malangnya ianya tidak merawat keadaan.


Persatuan Ibu tunggal, kempen perempuan berdikari yang intinya berkisar pada perempuna boleh hidup tanpa lelaki dan lebih malang lagi kempen prejudis yang banyak meletakkan masalah kepada kaum lelaki. Memanglah diakui di zaman amat ramai kaum lelaki yang tidak bertanggungjawab malah kadang kala orang bergama pun boleh disangsikan sikap mereka berdasarkan apa yang berlaku.


Sebagai renugan yang perlu kita perhalusi ialah setiap masalah yang timbul diatas muka bumi ialah hasil daripada sikap dan perbuatan manusia sendiri. Inilah aqidah yang mesti kita pegang. Masalah yang dihadapi oleh umat Islam sekarang adalah merupakan hasil daripada penyimpangan kehidupan kita yang jauh dari mengambil panduan Allah.


Masalah sosial yang meruncing dalam masyarakat Islam sekarang mungkin boleh diselesaikan dengan cara poligami yang telah dikemukakan oleh Allah dalam al Quran. Masalah ibu tunggal dan ardartu contohnya tidak mudah diselesaikan dengan hanya motivasi dan bimbingan berdikari. Sejauh mana penyelesaian ini memberi kesan kerana ianya tidak selari dengan fitrah kejadian manusia yang diciptakan oleh Allah mempunyai dua jantina yang saling memerlukan antara satu sama lain.


Seorang wanita diciptakan oleh Allah mempunyai kelebihan tersendiri dan disana juga ada kekurangan yang booleh dilengkapi oleh seorang lelaki. Seorang ibu tunggal memerlukan peranan seorang lelaki dalam menguruskan rumah tangga dan anak-anak. Memang ada yang membawa contoh bahawa ramai ibu tunggal berjaya mengemudi keluarga tanpa kehadiran lelaki, tetapi berapa kerat? Adakah ianya meliputi semua ibu tunggal. Tidak semua ibu tunggal mempunyai kekuatan dan semangat seperti itu.


Begitu juga dengan masalah andartu yang dilihat semakin subur dan biasanya penyelesaian yang diberikan ialah bersabar atas ujian yaang diberikan oleh Allah. Status andartu adalah ujian dan hati berusaha dilunakkan dengan ayat-ayat al Quran kesabaran, pengajaran-pengajaran sunnah. Tetapi ianya tidak memberi penawar kepada semuanya.


Apa yang lebih pelik kita lihat wujudnya kempen perempuan berdikari yang membawa fahaman hidup lebih indah tanpa lelaki dan punca kebahagian ialah kerjaya dan harta. Adakah ini bersesuaian dengan fitrah kejadian manusia?


Marilah kita sama-sama merendahkan diri kepada Allah dan melihat kepada panduan Allah tanpa prejudis dengan cuba mencari positif kepada poligami yang telah dicadangkan oleh Allah sebagai jalan keluar.


Apa salahnya kita mengenepikan kepentingan diri dengan berkongsi kasih sayang dengan orang lain yang memerlukan. Apa salahnya kita berkongsi keperluan yang telah kita perolehi dari seorang lelaki dengan saudara seislam kita yang lain. Cuba kita renungkan bagaimana perasaan seorang ibu tunggal yang kebuntuan mengurus rumah tangga kerana kematian suami dan tiba-tiba datang seorang lelaki menawarkan bantuan perlindungan emosi, rohani dan kewangan. Ramai lelaki yang diberikan nikmat harta dan kekayaan. Adakah harta itu untuk dirinya dan isterinya yang satu itu sahaja. Kenapa tidak dikongsikan dengan ibu-ibu tunggal yang memerlukan? Kekayaannya itu boleh membantunya mengurus rumah tangga dan kebajikan anak-anaknya yang yatim. Atau kita rasa sudah memadai dengan bantuan RM100 atau RM1000 untuk kehidupan mereka sepanjang hayat?


Ketepikan prejudis dan sangka buruk! Seterusnya jika lelaki tersebut mengurus rumahtangganya sebagaimana garis panduan yang diberikan oleh Allah. Alangkah indahnya.


Andartu juga boleh dikurangkan jika akhlak Islam di hayati iaitu “mengambil berat tentang masalah yang dihadapi oleh sesama Islam” dan sanggup mengenepikan kepentingan peribadi demi kepentingan sejagat. Kita mestilah mendidik jiwa kita berkongsi kasih dengan orang lain kerana kasih manusia bukan hakiki yang abadi adalah kasih Allah taala. Jikalau kesedaran ini dapat dipupuk pastinya tidak akan timbul lambakan andartu. Malah kita sepatutnya gembira kerana semua umat Islam dapat merasai nikmat kasih sayang ini walaupun terpaksa berkongsi.


Berkongsi kasih sayang ini adalah merupakan satu ujian yang telah diberikan oleh Allah kepada kita semua yang amat susah untuk diamalkan. Walaupun ada diantara kita yang amat bersemangat ingin memperjuangkan Islam malah sentiasa melaungkan slogan ‘Islam adalah penyelesaian’ tetapi jika di utarakan isu ini akan terus menikus dan menyepi.


Kita melaungkan hadis Rasulullah ‘tidak akan masuk syurga jika seseorang itu dapat tidur sedangkan jirannya sedang kebuluran’. Tetapi kita boleh tidur senyum bangga sedangkan saudara seislam kebulur kasih sayang malah kita melenting bila mereka yang kebuluran tadi menyimpang mencari kasih yang hilang. Lalu di kuliahkan pula dengan tajuk ujian dan kesabaran atau langsung dihukum dengan kata-kata yang memedihkan hati dan jiwa!. Itukan akhlak Islam?


Ya.. kita mesti akui bahawa kitalah yang menyebabkan kebobrokan masalah masyarakat dan kita cuba selesaikannya dengan emosi bukannya dengan bimbingan Allah tuhan yang mencinta manusia dan seluruh alam. Semoga kita semua diberkati Allah.

0 comments:

 

PAUTAN MINI




 

KOKURIKULUM

SOCUT PERAK SCOUT MALAYSIA PUTERI ISLAM PBSM KRS

Recommended Gadget

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

Followers

About Me

Abu Ruqaiyah, Tn. Hj. Mohamad Sahrin Bin Kadmo. Salah seorang pereka elaporan program j-QAF untuk kegunaan pihak Sekolah, PPD, JPN & BPK.